سنای آمریکا لایحه کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری را تصویب کرده است که انتظار می‌رود بایدن آن را روز چهارشنبه امضا کند.


فعالان در 23 آوریل 2024 پرچم های اوکراین را بیرون ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن دی سی به اهتزاز در می آورند و منتظر رای گیری در مورد بسته نهایی 95 میلیارد دلاری کمک های خارجی در مجموع کمک های نظامی به متحدان ایالات متحده هستند.  (ماندل نگان/ خبرگزاری فرانسه)

فعالان در 23 آوریل 2024 پرچم های اوکراین را بیرون ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن دی سی به اهتزاز در می آورند و منتظر رای گیری در مورد بسته نهایی 95 میلیارد دلاری کمک های خارجی در مجموع کمک های نظامی به متحدان ایالات متحده هستند. (ماندل نگان/ خبرگزاری فرانسه)

  • سنای ایالات متحده بسته کمکی ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.
  • مجلس سنای تحت کنترل دموکرات ها این مصوبه را که برای ماه ها مورد حمایت جمهوری خواهان راستگرا بود و بخشی از یک بسته چهار لایحه بود، با 79 رای موافق در مقابل 18 رای موافق در اواخر شب سه شنبه تصویب کرد.
  • جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که این لایحه را پس از رسیدن به میزش امضا خواهد کرد.

سنای ایالات متحده یک بسته کمک چند میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد که راه را برای محموله‌های جدید تسلیحات به کیف در این هفته هموار کرد.

سنای تحت کنترل دموکرات ها این مصوبه را که برای ماه ها مورد حمایت جمهوری خواهان راستگرا بود و بخشی از یک بسته چهار لایحه بود، با 79 رای موافق در مقابل 18 رای موافق در اواخر شب سه شنبه در ایالات متحده تصویب کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اندکی پس از آن گفت: «این لایحه را امضا خواهم کرد و به محض اینکه فردا روی میز من قرار گرفت، به مردم آمریکا خطاب خواهم کرد تا بتوانیم از این هفته ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین را آغاز کنیم».

بخش اعظم بسته کمکی 95 میلیارد دلاری برای اوکراین است که با کاهش تسلیحات، در برابر نیروهای روسی در امتداد 1000 کیلومتر خط مقدم خود تلاش کرده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از تصویب نهایی آن استقبال کرد.

او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «قابلیت‌های دوربرد، توپخانه و پدافند هوایی اوکراین ابزاری حیاتی برای احیای سریع صلح عادلانه هستند» و گفت این اقدام «نقش آمریکا را به عنوان چراغ دموکراسی و رهبر جهان آزاد» تقویت کرد.

بخوانید | سنای آمریکا لایحه کمک 95 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد، اما راه آینده مشخص نیست

این لایحه 61 میلیارد دلار هزینه برای اوکراین دارد، اما همچنین 26 میلیارد دلار برای اسرائیل و همچنین کمک های بشردوستانه به غزه، سودان و هائیتی و بیش از 8 میلیارد دلار حمایت نظامی از تایوان، جزیره خودخوانده دموکراتیک چین، فراهم می کند.

تایپه گفت که با ایالات متحده درباره نحوه استفاده از این بودجه بحث خواهد کرد. دفتر امور تایوان پکن که استفاده از زور برای کنترل جزیره را رد نکرده است، گفت که با بسته کمکی از جمله آنچه که آن را «محتوای مرتبط با تایوان» می‌خواند «به شدت مخالف است».

پیچیدن گوشه

بودجه اضافی برای اوکراین موضوع ماه‌ها بحث داغ میان قانون‌گذاران درباره چگونگی و حتی کمک به این کشور برای دفاع از خود بوده است، زیرا جمهوری‌خواهان تندرو وابسته به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ازای آن خواستار امتیاز دادن به سیاست مرزهای جنوبی آمریکا شده‌اند. برای حمایت آنها

بسته مشابهی در ماه فوریه در سنا تصویب شد، اما در مجلس نمایندگان متوقف شد تا اینکه مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه، وفادار به ترامپ، در اوایل ماه جاری به طور ناگهانی نظر خود را تغییر داد و پیشنهاد داد که این طرح در چهار لایحه بسته بندی شود.

بسته جدید که همچنین به بایدن اجازه می‌دهد دارایی‌های روسیه را توقیف و بفروشد و برای تامین مالی بازسازی در اختیار کی‌یف قرار دهد، در 20 آوریل با 311 رای موافق در مقابل 112 رای موافق توسط مجلس نمایندگان تصویب شد.

رهبران دموکرات و جمهوری خواه سنا گفتند این رای گیری نشان می دهد که کنگره به مسیر خود بازگشته است.

همچنین بخوانید | اوکراین خدمات کنسولی را برای مردان در سن نظامی به استثنای تحویل آنها به خانه متوقف می کند

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات، پس از رای‌گیری به خبرنگاران گفت: «این لایحه امنیت ملی یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که کنگره طی مدت طولانی برای حفاظت از امنیت آمریکا و امنیت دموکراسی غربی برداشته است».

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، یک جمهوری خواه و حامی جدی کمک به اوکراین، از این تاخیر ابراز تاسف کرد.

مک کانل گفت: “من فکر می کنم ما از جنبش انزواطلبی فاصله گرفته ایم.”

رویترز و آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش دادند که دولت بایدن در حال آماده سازی اولین قسط از کمک های نظامی مرتبط با این لایحه، با تاکید بر سلاح هایی است که می تواند بلافاصله در میدان نبرد مورد استفاده قرار گیرد.

هنوز مشخص نیست که پول اسرائیل، که میلیاردها دلار کمک امنیتی ایالات متحده را سالانه دریافت می کند، چگونه بر درگیری در غزه تأثیر می گذارد.

طرفداران کمک امیدوارند که کمک های بشردوستانه به فلسطینیان در سرزمینی که توسط بمباران اسرائیل ویران شده و با قحطی مواجه شده است، کمک کند.

حداقل 34183 فلسطینی از زمان آغاز درگیری ها در اکتبر در پی حمله بی سابقه حماس به اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از 1100 نفر و اسیر شدن ده ها نفر دیگر شد، کشته شده اند.

این بسته اقدامات همچنین شامل قانونی برای ممنوعیت برنامه اشتراک‌گذاری ویدیوی محبوب TikTok بود، مگر اینکه از شرکت مادر چینی خود خارج شود.



دیدگاهتان را بنویسید