سیاستمداران آمریکایی تراشه اینتل را در لپ‌تاپ جدید هواوی منفجر کردند


(عکس از Jakub Pozhitski/NurPhoto از طریق Getty Images)

(عکس از Jakub Pozhitski/NurPhoto از طریق Getty Images)


مارکو روبیو و الیز استفانیک، تندروهای جمهوری خواه چین، پس از اینکه شرکت فناوری چینی تحریم شده یک لپ تاپ جدید مجهز به پردازنده هوش مصنوعی اینتل را عرضه کرد، از دولت بایدن می خواهند همه فروش ها به هواوی را مسدود کند.

عرضه اولین لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی هوآوی، MateBook X Pro با پردازنده جدید Core Ultra 9 اینتل در هفته گذشته، خشم قانون‌گذاران جمهوری‌خواه را برانگیخت که گفتند نشان می‌دهد وزارت بازرگانی به اینتل چراغ سبز نشان داده است تا تراشه را به هواوی بفروشد.

سناتور روبیو و نماینده استفانیک در نامه‌ای به دبیر وزارت بازرگانی گفتند: اگر وزارت بازرگانی واقعاً به این محموله مجوز داده بود، “این یک شکست غیرقابل قبول برای اعمال کنترل‌های صادراتی علیه رهبر حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) در لیست سیاه بود. جینا ریموند. اولین بار توسط رویترز گزارش شد.

آنها در نامه ۲۴ آوریل افزودند: «ما از شما می‌خواهیم در این موقعیت مضر تجدید نظر کنید و فوراً کلیه مجوزهای صادراتی هواوی را لغو کنید».

این نامه فشار بر دولت بایدن را افزایش می دهد تا اقدامات قوی تری برای خنثی کردن هواوی انجام دهد. برخی از کسب‌وکارهای آن با وجود این واقعیت که این شرکت مدت‌هاست که به خاطر نگرانی‌های امنیت ملی مورد توجه واشنگتن بوده است، شاهد رشد مجدد هستند.

هواوی به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. اینتل گفت که “به شدت از تمام قوانین و مقررات در کشورهایی که در آن تجارت می کنیم پیروی می کند.” سخنگوی وزارت بازرگانی گفت که آژانس نامه را دریافت کرده و پاسخ خواهد داد، اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

سفارت چین اعلام کرد که با “حذف شرکت های خاص از برخی کشورها” و سوء استفاده از مفهوم امنیت ملی برای سرکوب شرکت های خارجی بدون شواهد قانع کننده مخالف است.

ایالات متحده در سال 2019 هوآوی را به دلیل نگرانی هایی که ممکن است از آمریکایی ها جاسوسی کند، در فهرست تجاری قرار داد که بخشی از تلاش گسترده تر برای ممانعت از توانایی چین برای تقویت ارتش خود است. در لیست بودن به این معنی است که تامین کنندگان شرکت باید قبل از حمل و نقل به دنبال یک مجوز خاص و دشوار باشند.

با وجود این، تامین‌کنندگان هوآوی میلیاردها دلار مجوز برای فروش محصولات و فناوری هواوی دریافت کرده‌اند، از جمله مجوز بحث‌برانگیز صادر شده توسط دولت ترامپ که به اینتل اجازه می‌دهد تا CPUهای هواوی را برای استفاده در لپ‌تاپ‌های خود از سال 2020 عرضه کند.

منتقدان استدلال می کنند که چنین مجوزهایی به احیای شرکت کمک کرده است.

هوآوی در آگوست گذشته با عرضه یک گوشی جدید مبتنی بر تراشه پیچیده ساخت تراشه‌ساز چینی SMIC، صنعت را شوکه کرد، علی‌رغم محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده برای هر دو شرکت. به گفته شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، این گوشی به فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در شش هفته اول سال 2024 کمک کرد تا 64 درصد رشد سالانه داشته باشد.

قانونگذاران در این نامه نوشتند: «از این روندها مشخص است که هوآوی، یک شرکت در لیست سیاه که همین چند سال پیش در فهرست سیاه قرار داشت، در حال بازگشت است. آنها افزودند: «این نتیجه معکوس دارد زیرا دولت بایدن به رهبری وزارت شما در محافظت از نبوغ آمریکایی شکست خورده است».


دیدگاهتان را بنویسید