یک آتشفشان در شرق اندونزی فوران کرد و یک برج خاکستر به ارتفاع یک کیلومتر به بیرون پرتاب کرد.


مردم فوران آتشفشان کوه روانگ را در جزیره تاگولندانگ در سیتارا، سولاوسی شمالی در 19 آوریل 2024 تماشا می کنند. (رونی آدولف بوول/ خبرگزاری فرانسه)

مردم فوران آتشفشان کوه روانگ را در جزیره تاگولندانگ در سیتارا، سولاوسی شمالی در 19 آوریل 2024 تماشا می کنند. (رونی آدولف بوول/ خبرگزاری فرانسه)

صبح روز یکشنبه یک آتشفشان در شرق اندونزی فوران کرد و برجی از خاکستر را بیش از دو مایل به آسمان پرتاب کرد و مقامات را بر آن داشت تا به مردم هشدار دهند که دوری کنند.

کوه ایبو، واقع در جزیره هالماهرا در استان مالوکو شمالی، در ساعت 00:37 فوران کرد و توده غلیظی از دود تیره و خاکستر را به سمت غرب قله فرستاد.

اکسل رورو، یکی از مقامات ایستگاه نظارتی کوه ایبو، روز یکشنبه گفت که فوران بیش از سه دقیقه طول کشید و خاکستر از ارتفاع 3.5 کیلومتری بالای قله بلند شد.

وی گفت: از ساکنان و گردشگران نزدیک کوه ایبو درخواست می شود در شعاع دو کیلومتری (از دهانه آتشفشان) هیچ اقدامی انجام ندهند.

سطح خطر برای آتشفشان 1325 متری در یک سیستم چهار طبقه در سطح دو باقی مانده است و هیچ دستور تخلیه پس از فوران وجود ندارد.

اما مقامات از مردم خواستند در حین فعالیت های خارج از منزل از ماسک و عینک استفاده کنند و از ریزش خاکستر آتشفشانی پیش بینی کنند.

اندونزی، یک کشور مجمع الجزایر وسیع، به دلیل موقعیتش در حلقه آتش اقیانوس آرام، اغلب فعالیت های لرزه ای و آتشفشانی را تجربه می کند.

ادامه مطلب | 11000 نفر در اندونزی به دلیل فوران آتشفشان Ruang و تهدید سونامی تخلیه شدند.

در اوایل ماه جاری، کوه روانگ در شمال سولاوسی فوران کرد و هزاران نفر را مجبور به تخلیه کرد.

فرودگاه بین‌المللی سام راتولانگی در مانادا که بیش از 100 کیلومتر با دهانه آتشفشان فاصله دارد نیز برای چند روز بسته بود.

دیدگاهتان را بنویسید