اوکراین هشدار می دهد که با ادعای روسیه برای دستیابی به دستاوردهای جدید در دونتسک، جبهه “وخیم” شده است


سربازان اوکراینی در 28 آوریل 2024 در کنار جاده منتهی به منطقه اوچرتینسکی در منطقه دونتسک استراحت می کنند. (Genya SAVILAV/AFP)

سربازان اوکراینی در 28 آوریل 2024 در کنار جاده منتهی به منطقه اوچرتینسکی در منطقه دونتسک استراحت می کنند. (Genya SAVILAV/AFP)


فرمانده ارتش اوکراین روز یکشنبه اعتراف کرد که موقعیت کی یف در میدان نبرد پس از تصرف یک روستای دیگر در شرق این کشور توسط نیروهای روسی و افزایش برتری آنها در نیروی انسانی و مهمات بدتر شده است.

نیروهای روسیه در حال پیشروی در منطقه دونتسک شرقی هستند، زیرا کیف منتظر رسیدن تسلیحات بسیار مورد نیاز ایالات متحده است که امیدوار است خطوط مقدم شکننده را تثبیت کند.

الکساندر سیرسکی، فرمانده کل اوکراین روز یکشنبه در فیس بوک گفت: «وضعیت در جبهه تشدید شده است».

نیروهای اوکراینی به سمت غرب به خطوط دفاعی جدید در بخشی از جبهه که از شهر دونتسک می گذرد، عقب نشینی کردند، که از سال 2014 توسط نیروهای طرفدار روسیه کنترل شده است.

سیرسکی گفت که روسیه از “مزیت قابل توجهی در نیروها و وسایل” برخوردار است و توانست در “نبردهای دشوار” تهاجمی را افزایش دهد.

وی افزود: در برخی مناطق، دشمن به موفقیت تاکتیکی دست یافت و در برخی مناطق نیز نیروهای ما توانستند وضعیت تاکتیکی را بهبود بخشند.

اوایل روز یکشنبه، وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای این کشور روستای نووباخموتاوکا در منطقه دونتسک – در حدود 10 کیلومتری (شش مایلی) شمال آودیوکا را که در ماه فوریه به تصرف خود درآوردند، به تصرف خود درآورده اند.

“روس ها حمله می کنند”

ارزیابی دقیق تصویری که سربازان اوکراینی با آن روبرو هستند در پایان یک هفته پر فراز و نشیب برای کی یف صورت گرفت.

ایالات متحده سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی، بسته کمکی به ارزش 61 میلیارد دلار را تصویب کرد تا قفل تسلیحات بسیار مورد نیاز نیروهای نظامی اوکراین را باز کند.

اما در میدان جنگ، روسیه موفقیت های بیشتری کسب کرد.

نیروهای او موفق شدند به سرعت در یک ستون باریک به سمت شمال غربی Avdeyevka پیشروی کنند.

در روستای Vozdvizhenka، در حدود هشت کیلومتری درگیری در Ocheretin، خبرنگاران AFP غیرنظامیان را دیدند که در حال بارگیری یک کامیون کوچک با اثاثیه و وسایل در روز یکشنبه بودند.

یکی از آنها قبل از سوار شدن به ماشین و دور شدن با سرعت از روستا به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما از اینجا دور می شویم… من به دلیل گلوله باران وقت ندارم صحبت کنم.”

سربازان در کنار جاده در جنگل گفتند که در ابتدا برای ایجاد خطوط دفاعی فرستاده شده بودند.

«اما شرایط تغییر کرده است. به ما گفتند بیل ها را نگیریم، بمانیم و منتظر دستور باشیم. روس ها در حال حمله و پیشروی هستند.”

سیرسکی روز یکشنبه تأیید کرد که روسیه در آن بخش از جبهه پیشرفت‌های «تاکتیکی» داشته است، اما گفت که مسکو هنوز به آنچه «مزیت عملیاتی» می‌خواند، دست نیافته است.

وی همچنین گفت که واحدهای بیشتری برای جایگزینی کسانی که تلفات سنگینی متحمل شده اند مستقر شده اند.

“چالش ها و مسائل”

شکست های اخیر انتقاد نادری را از سوی وبلاگ نویسان نظامی اوکراین به همراه داشته است.

کانال تلگرامی «دیپ استیت» که ارتباط نزدیک با ارتش اوکراین دارد، روز چهارشنبه در پیامی اعلام کرد: «پیشرفت (روسیه) در نزدیکی آچارتین، تعدادی از مشکلات را آشکار کرد.

در این بیانیه آمده است که رهبران تیپ 115 مکانیزه که در این منطقه در حال نبرد هستند، “مسئول فروپاشی پدافند در کل منطقه هستند که باعث خسارات قابل توجهی شده است.”

تعداد نیروهای کی یف در میدان نبرد بیشتر است و این کشور در تلاش است تا سربازان کافی را به خدمت بگیرد تا جایگزین کسانی شود که در اثر جنگ کشته شده، مجروح یا خسته شده اند.

رهبران کی‌یف هشدار داده‌اند که چشم‌انداز نظامی ممکن است در چند هفته آینده بدتر شود زیرا محموله‌های تسلیحاتی ایالات متحده به خطوط مقدم می‌رسند.

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در سخنرانی عصر خود در روز یکشنبه گفت: ما همچنان منتظر تدارکات وعده داده شده به اوکراین هستیم.

وی پس از گفتگو با حکیم جفریس، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان، گفت که وی بر نیاز فوری به سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت “در اسرع وقت” تاکید کرد.

رئیس اطلاعات اوکراین در وزارت دفاع، کریلا بودانوف، در این ماه گفت که وضعیت در میدان جنگ احتمالاً در اواسط ماه مه تا اوایل ژوئن بسیار دشوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید