پس از بازداشت صدها نفر، کاخ سفید خواستار تظاهرات صلح آمیز طرفداران فلسطینی در محوطه دانشگاه شد


اردوی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا در 28 آوریل 2024 در شهر نیویورک.  اعتراضات علیه جنگ اسرائیل با حماس در اوایل ماه جاری در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و سپس به دانشگاه‌های سراسر کشور گسترش یافت.  (Charly Triballeua/AFP)

اردوی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا در 28 آوریل 2024 در شهر نیویورک. اعتراضات علیه جنگ اسرائیل با حماس در اوایل ماه جاری در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و سپس به دانشگاه‌های سراسر کشور گسترش یافت. (چارلی تریبالئوا/ خبرگزاری فرانسه)

  • کاخ سفید در واکنش به موج اخیر تظاهرات حامی فلسطینیان، خواستار تظاهرات مسالمت آمیز در دانشگاه های آمریکا شده است.
  • اعتراضات که از دانشگاه کلمبیا آغاز شد و در سراسر کشور گسترش یافت، منجر به دستگیری فزاینده‌ای از جمله چهره‌های سرشناس مانند جیل استاین، نامزد ریاست جمهوری حزب سبز شد.
  • این تظاهرات بخشی از یک فراخوان گسترده تر برای آتش بس در درگیری اسرائیل با حماس و از دانشکده ها برای قطع روابط با اسرائیل است.

کاخ سفید روز یکشنبه تاکید کرد که اعتراضات طرفداران فلسطینی که در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های آمریکا را به لرزه درآورده است، پس از دستگیری حدود 275 نفر در چهار دانشگاه مختلف توسط پلیس در آخر هفته، باید مسالمت آمیز باقی بماند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی در این هفته گفت: «ما قطعاً به حق اعتراض مسالمت آمیز احترام می گذاریم.

اما، او افزود، “ما زبان یهودستیزی را که اخیرا شنیده‌ایم به شدت محکوم می‌کنیم و قطعاً تمام نفرت‌ها و تهدیدهای خشونت‌آمیز را محکوم می‌کنیم.”

موج تظاهرات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد، اما از آن زمان به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت.

اگرچه صلح در بسیاری از پردیس‌های دانشگاه حاکم شده است، اما تعداد معترضانی که گاهی توسط پلیس ضدشورش با استفاده از مواد تحریک‌کننده و تیزر شیمیایی بازداشت شده‌اند، به سرعت در حال افزایش است.

از جمله 100 نفر در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، 80 نفر در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، 72 نفر در دانشگاه ایالتی آریزونا و 23 نفر در دانشگاه ایندیانا هستند.

در میان افرادی که در دانشگاه واشنگتن دستگیر شدند، جیل استاین، نامزد ریاست جمهوری حزب سبز بود که پلیس را به تاکتیک‌های تهاجمی متهم کرد که به گفته او باعث ایجاد اغتشاش می‌شد که قرار بود آنها را سرکوب کنند.

او کمی قبل از دستگیری در روز شنبه به سی ان ان گفت: «این درباره آزادی بیان است… در یک موضوع بسیار حیاتی». و بنابراین پلیس ضد شورش می فرستند و اساساً شورش ایجاد می کنند.»

روزنامه دانشجویی مستقل مدرسه گزارش داد که معترضان در دانشگاه ییل روز یکشنبه اردوگاه جدیدی برپا کردند، پس از اینکه سایت قبلی توسط پلیس چند روز قبل از بین رفت، زمانی که ده ها نفر دستگیر و متهم به ورود غیر قانونی شدند.

پوشش نقش | خبر فوری: دست کم 13 نفر در حملات هوایی اسرائیل به رفح کشته شدند – پزشکان

مدیران کالج تلاش کردند تا بهترین پاسخ را بیابند، زیرا بین نیاز به احترام به حقوق آزادی بیان و ضرورت مهار فراخوان‌های آتش‌زا و گاهی خشونت‌آمیز ضدیهودی معترضان سرگردان بودند.

با نزدیک شدن به امتحانات نهایی در چند هفته آینده، برخی از پردیس ها – از جمله پردیس Humboldt دانشگاه ایالتی پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا – بسته شده و به دانشجویان دستور داده شده تا کلاس ها را به صورت آنلاین تکمیل کنند.

فعالان پشت تظاهرات پردیس – که همه آنها دانشجو نیستند – خواستار آتش بس در جنگ اسرائیل با حماس هستند و از دانشکده ها می خواهند که روابط خود را با اسرائیل قطع کنند.

بر اساس آمار رسمی خبرگزاری فرانسه، شبه نظامیان حماس در 7 اکتبر حمله بی سابقه ای را به اسرائیل ترتیب دادند که در آن حدود 1170 نفر کشته شدند.

مبارزان فلسطینی نیز حدود 250 نفر را گروگان گرفتند. بر اساس برآوردهای اسرائیل، 129 نفر در غزه باقی مانده اند که 34 سرباز نیز کشته شده اند.

به گفته وزارت بهداشت منطقه تحت کنترل حماس، حمله تلافی جویانه اسرائیل به غزه دست کم 34454 نفر را که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته است.

دیدگاهتان را بنویسید