آلمان و متحدان روسیه را به حملات سایبری گسترده متهم می کنند


یک تانک آلمانی Leopard 2A6 که توسط نیروهای روسی در اوکراین دستگیر شده بود در 1 مه 2024 در مسکو به نمایش گذاشته شد. (الکساندر نمنوف/AFP)

یک تانک آلمانی Leopard 2A6 که توسط نیروهای روسی در اوکراین دستگیر شده بود در 1 مه 2024 در مسکو به نمایش گذاشته شد. (الکساندر نمنوف/AFP)

  • دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد روسیه به شرکت های مختلف آلمانی و حزب حاکم حمله دیجیتالی انجام داده است.
  • آلمان هشدار داد که او با عواقبی روبرو خواهد شد، بدون اینکه مشخص کند این عواقب چه خواهد بود.
  • روسیه می گوید بی گناه است.

روز جمعه، آلمان روسیه را به حملات سایبری به شرکت‌های دفاعی و هوافضا و حزب حاکم آن و همچنین اهدافی در دیگر کشورها متهم کرد و هشدار داد که پیامدهای آن نامشخص خواهد بود.

سفارت روسیه در برلین این اتهامات را که توسط جمهوری چک، ائتلاف دفاعی ناتو و وزارت امور خارجه آمریکا تکرار شده است را رد کرده و آنها را “یک اقدام غیردوستانه دیگر با هدف تحریک احساسات ضد روسی در آلمان” خواند.

ناتو گفت که این کمپین همچنین سازمان‌های دولتی، «اپراتورهای زیرساخت‌های حیاتی» و سایر سازمان‌ها را در لیتوانی، لهستان، اسلواکی و سوئد هدف قرار داده است.

این اتهامات در حالی مطرح می شود که نگرانی در اروپا از هکرها و جاسوسان مظنون روسی پس از حمله مسکو به اوکراین در سال 2022 و پیش از انتخابات اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

دولت آلمان اعلام کرد که سفیر روسیه را برای اعتراض به کمپینی که دو سال پیش توسط گروهی مرتبط با آژانس اطلاعات نظامی GRU مسکو راه اندازی شده بود، احضار کرده است.

وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات سوسیال دموکرات‌های حاکم آلمان و همچنین شرکت‌هایی در بخش‌های لجستیک، دفاع، هوافضا و فناوری اطلاعات را هدف قرار دادند.

سخنگوی این وزارتخانه بدون نام بردن از شرکت ها یا توضیح بیشتر در مورد خسارت، افزود: سرورهای شرکت ها در بخش های حساس هک شدند.

نانسی فسر، وزیر کشور آلمان گفت: «این حملات نه تنها علیه احزاب یا سیاستمداران خاص، بلکه برای تضعیف اعتماد به دموکراسی ما نیز انجام می‌شود».

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: آلمان و شرکای آن از حملات متحمل نخواهند شد و “از طیف کامل اقدامات برای جلوگیری، بازدارندگی و پاسخ به رفتار تهاجمی روسیه در فضای سایبری استفاده خواهند کرد.”

یک خرس غیر معمول و یک تخم غاز

جمهوری چک اعلام کرد تعدادی از سازمان هایش که نامی از آنها نبرده است، از سال گذشته تحت تأثیر کمپین روسیه قرار گرفته اند.

وزارت خارجه چک اعلام کرد: در زمینه انتخابات آتی اروپا، انتخابات ملی در تعدادی از کشورهای اروپایی و تجاوزات مداوم روسیه به اوکراین، این اقدامات به ویژه جدی و قابل محکومیت است.

بریتانیا در بیانیه‌ای جداگانه، روسیه را به تضعیف فرآیندهای دموکراتیک متهم کرد، بدون اینکه وارد جزئیات شود.

SPD آلمان قبلاً گفته بود که حساب های ایمیل اعضای بلندپایه هدف قرار گرفته است، اما مشخص نیست که آیا داده ها به سرقت رفته است یا خیر.

وزارت کشور در برلین گفت گروهی به نام “Fancy Bear” یا APT28 که به GRU گزارش می دهد، از یک آسیب پذیری ناشناخته در Microsoft Outlook در مدت زمان طولانی برای به خطر انداختن حساب های ایمیل استفاده کرده است.

برلین گفت که یک عملیات بین المللی تحت رهبری FBI در ژانویه از سوء استفاده دستگاه های هک شده در این حملات برای عملیات جاسوسی سایبری در سراسر جهان جلوگیری کرد.

یکی از مقامات آلمانی مایکروسافت به رویترز به یک پست وبلاگی استناد کرد که می گوید یک بازیگر روسی از آوریل 2019 از ابزاری به نام GooseEgg برای سرقت اطلاعات استفاده می کرده است.

کارشناسان هک می گویند که APT28 حداقل از سال 2004 در سراسر جهان فعال بوده است، عمدتاً در زمینه جاسوسی سایبری.

بر اساس اطلاعات داخلی آلمان، این یکی از فعال ترین و خطرناک ترین بازیگران سایبری در جهان است.

سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده در گذشته در مورد توانایی های سایبری قدرتمند نهادهای تحت کنترل GRU هشدار داده اند. آنها Fancy Bear را به هک کردن حساب های ایمیل کارکنان هیلاری کلینتون قبل از انتخابات 2016 متهم کردند.

در سال 2016، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، هکرهای روسی را به سرقت اطلاعات پزشکی محرمانه در مورد ورزشکاران المپیکی آمریکایی و انتشار آن به صورت آنلاین متهم کرد. FBI بعداً دامنه سایت – www.fancybear.net – را که اطلاعات در آن منتشر شده بود، تصرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید