“روی مثبت”: حماس “به زودی” هیئتی را برای پایان دادن به مذاکرات آتش بس به مصر می فرستد



  • حماس با «روحیه مثبت» به توافق آتش بس غزه نگاه می کند و قصد دارد هیئتی را برای نهایی کردن مذاکرات آتش بس به مصر بفرستد.
  • آتش بس پیشنهادی خواستار توقف 40 روزه درگیری ها و تبادل گروگان های اسرائیلی با اسرای فلسطینی است.
  • میانجی‌های بین‌المللی از حماس می‌خواهند که توافق را برای کاهش درد و رنج فلسطینیان بپذیرد.

حماس می گوید که توافق آتش بس غزه را “روحیه مثبت” می بیند. در عین حال، سازمان ملل هشدار داده است که بازسازی سرزمین ویران شده فلسطین نیازمند تلاشی است که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است.

پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای آتش‌بس و توقف، حماس با لحنی خوش‌بینانه درباره آخرین پیشنهاد آتش‌بس گروگان‌ها ابراز امیدواری کرد که می‌توان به زودی به توافقی دست یافت، حتی در شرایطی که پزشکان در نوار محاصره شده از حملات تازه‌ای به جنوبی‌ترین شهر غزه در روز جمعه خبر دادند.

اسماعیل هنیه، رئیس حماس، گفت که این گروه “به زودی” هیئتی را به مصر می‌فرستد تا مذاکرات آتش‌بس جاری را با توافقی که “خواسته‌های مردم ما را تحقق می‌بخشد” به پایان برساند.

هنیه، رهبر شاخه سیاسی این گروه مسلح، روز پنجشنبه طی تماسی به میانجیگران مصری و قطری گفت که حماس در حال بررسی آخرین پیشنهاد اسرائیل با “روحیه مثبت” است.

خطرات مذاکرات آتش‌بس در روز پنج‌شنبه زمانی که گزارش سازمان ملل تخمین زد که بازسازی تمام خانه‌های ویران شده در جنگ تقریباً هفت ماهه ممکن است 80 سال طول بکشد، به طرز چشمگیری کاهش یافت.

عبدالله الدرداری، مدیر منطقه ای UNDP برای کشورهای عربی، در یک نشست خبری در اردن گفت: «میزان ویرانی عظیم و بی سابقه است… این ماموریتی است که جامعه جهانی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون با آن برخورد نکرده است.

ارزیابی UNDP پیش بینی کرد که آسیب های اجتماعی-اقتصادی ایجاد شده برای نسل های آینده فلسطینی ها هزینه خواهد داشت و خواستار آتش بس فوری شد.

“رنج کشیدن”

تنها آتش بسی که میانجی ها به دست آوردند، توافق یک هفته ای در نوامبر بود که 105 گروگان را برای 240 اسیر فلسطینی آزاد کرد.

بر اساس برآوردهای اسرائیلی، 129 زندانی که در جریان حمله 7 اکتبر توسط شبه نظامیان دستگیر شده بودند در غزه باقی مانده اند.

ارتش می گوید 35 نفر از آنها جان خود را از دست دادند، از جمله درور اور 49 ساله.

دولت صبح روز جمعه مرگ اور را تایید کرد. دو تن از فرزندان او در میان گروگان‌هایی بودند که در جریان آتش‌بس نوامبر آزاد شدند.

پوشش نقش | توسعه: اسرائیل در حالی که میانجی‌ها منتظر پاسخ آتش‌بس حماس هستند، کشته شدن گروگان‌هایی را که در غزه نگه داشته شده بودند، اعلام کرد.

حماس و اسراییل ماه ها بر سر مفاد هر توافق جدیدی با یکدیگر اختلاف دارند.

این گروه شبه‌نظامی خواستار آتش‌بس دائمی برای پایان دادن به جنگ و عقب‌نشینی نیروها شده است، اما اسرائیل آن را رد کرده است.

در حالی که اسرائیل با تظاهرات منظمی روبرو می شود که از دولت می خواهند زندانیان باقی مانده را به کشورشان بازگرداند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر قول داده است که به مبارزه ادامه دهد.

با یا بدون آتش بس، او گفت که علیرغم نگرانی جهانی در مورد سرنوشت حدود 1.5 میلیون غیرنظامی ساکن در رفح، نیروهای زمینی را به رفح می فرستد.

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی بریتانیا، پیشنهاد آتش بس در دست بررسی شامل توقف 40 روزه درگیری ها و تبادل گروگان های اسرائیلی با هزاران اسیر احتمالی فلسطینی است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در آخرین سفر طوفانی خود به خاورمیانه، از گروه فلسطینی خواست آنچه را که او یک معامله “فوق العاده سخاوتمندانه” اسرائیل خواند، بپذیرد.

بلینکن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «اگر حماس واقعاً قصد دارد به فکر مردم فلسطین باشد و بخواهد فوری از رنج آنها رهایی یابد، توافقی را می پذیرد».

پیش از اظهارات هنیه، رهبران حماس غزه به طور کلی به آتش بس پیشنهادی واکنش منفی نشان داده اند.

بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری فرانسه، جنگ با حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر آغاز شد که بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری فرانسه، 1170 نفر که اکثرا غیرنظامی بودند، کشته شدند.

به گفته وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، دست‌کم 34 هزار و 596 نفر، بیشتر زنان و کودکان، در عملیات انتقام‌جویانه اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.

UNDP تخمین می زند که حداقل پنج درصد از جمعیت غزه تا 12 آوریل کشته یا زخمی شده اند.

آخیم اشتاینر، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل متحد گفت: “رنج غزه با پایان جنگ پایان نخواهد یافت.”

وی افزود: تلفات بی سابقه جانی، نابودی سرمایه ها و افزایش شدید فقر در چنین مدت کوتاهی بحران جدی توسعه را به دنبال خواهد داشت.

“دهان گرسنه ماند”

بحران انسانی و افزایش تلفات در غزه تظاهراتی را در سراسر جهان از جمله در دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و فرانسه برانگیخته است.

آیزاک هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، از اعتراضات انتقاد کرد و دانشگاه های ایالات متحده را به “آلودگی به نفرت و یهودستیزی” متهم کرد.

کلمبیا روز چهارشنبه روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد و ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد تجارت خود را متوقف کرده است.

2.4 میلیون غزه در معرض خطر گرسنگی هستند، اما کمک های بین المللی به تازگی رسیده است.

تحت فشار ایالات متحده، اسرائیل اجازه داده است که محموله های کمک در روزهای اخیر افزایش یابد، از جمله از طریق بازگشایی گذرگاه مرزی.

عاطف الحوت، مدیر آن، گفت که در بزرگترین بیمارستان جنوب غزه، مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، که در ماه فوریه به شدت آسیب دیده بود، کمک های خارجی و تجهیزات قرض گرفته شده به بازسازی “تقریباً” بخش اورژانس کمک کردند.

موسسه خیریه آمریکایی World Central Kitchen تحویل غذا به گرسنگان غزه را این هفته پس از تعلیق فعالیت خود در پی حمله اسرائیل در آوریل که منجر به کشته شدن هفت نفر از کارکنان خود شد، از سر گرفت.

یحیی ابوکوویک، مدیر آشپزخانه زکریا که در رفح آشپزی می کرد، گفت: «پس از بسته شدن آشپزخانه، متوجه شدیم که بسیاری از دهان ها گرسنه شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید