“همبستگی”: معترضان طرفدار فلسطین در خارج از دانشگاه های استرالیا اردو زده اند


اعضای جامعه فلسطینی استرالیا در 3 مه 2024 در کمپ اعتراضی فلسطینیان در دانشگاه سیدنی در سیدنی شعار سر می دهند. (ایوش کومار/ خبرگزاری فرانسه)

اعضای جامعه فلسطینی استرالیا در 3 مه 2024 در کمپ اعتراضی فلسطینیان در دانشگاه سیدنی در سیدنی شعار سر می دهند. (ایوش کومار/ خبرگزاری فرانسه)

  • صدها معترض حامی فلسطین در خارج از دانشگاه های استرالیا تجمع کردند و خواستار واگذاری شرکت های مرتبط با اسرائیل شدند که الهام گرفته از جنبش های دانشجویی مشابه در ایالات متحده، کانادا و فرانسه بودند.
  • اعتراضات در استرالیا برخلاف حذف خشونت‌آمیز معترضان در ایالات متحده، با حداقل حضور پلیس، آرام است.
  • تظاهرات ضد فلسطینی شروع شد و شرکت کنندگان ادعا کردند که تظاهرات طرفداران فلسطینی باعث می شود دانشجویان و کارکنان یهودی احساس ناامنی کنند.

صدها تن از معترضان به جنگ اسرائیل در غزه روز جمعه در یکی از دانشگاه های برجسته استرالیا گرد هم آمدند و خواستار واگذاری شرکت های مرتبط با اسرائیل شدند، جنبشی که الهام گرفته از اشغال های دانشجویی است که دانشگاه های آمریکا را فرا گرفته است.

فعالان طرفدار فلسطین هفته گذشته در خارج از سالن اصلی ماسه سنگ دانشگاه سیدنی، یکی از بزرگترین موسسات عالی استرالیا، کمپ ایجاد کردند.

اردوهای مشابهی در دانشگاه های ملبورن، کانبرا و دیگر شهرهای استرالیا ظاهر شد.

برخلاف ایالات متحده، جایی که پلیس به زور ده‌ها تظاهرکننده را که از تظاهرات‌های فلسطینی در چندین دانشکده حمایت می‌کردند، خارج کرد، مکان‌های تظاهرات در استرالیا صلح‌آمیز بود و حضور پلیس کم بود.

روز جمعه، معترضان خواستار خلاصی دانشگاه سیدنی از شر شرکت‌های مرتبط با اسرائیل شدند و این درخواست‌های دانشجویان در ایالات متحده، کانادا و فرانسه را تکرار کرد.

مت 39 ساله که در میان جمعیتی متشکل از 300 نفر ایستاده بود و پسر دو ساله‌اش را بر دوش می‌خواند، گفت که آمده است نشان دهد این فقط دانش‌آموزان نیستند که از اقدامات اسرائیل در غزه عصبانی هستند.

او که از ذکر نام خانوادگی خود خودداری کرد، به رویترز گفت: وقتی فهمیدید چه خبر است، باید سعی کنید درگیر شوید، آگاهی را افزایش دهید و همبستگی خود را نشان دهید.

در چند صد متری تظاهرات در دانشگاه سیدنی و با ردیف‌هایی از محافظان امنیتی، صدها نفر زیر پرچم استرالیا و اسرائیل جمع شدند تا سخنرانان را بشنوند که می‌گویند تظاهرات طرفدار فلسطین باعث شده است که دانشجویان و کارکنان یهودی در محوطه دانشگاه احساس ناامنی کنند.

سارا، یکی از دانشگاهیان که از بیان نام خود از ترس عواقب آن خودداری کرد، گفت: «دیگر جایی برای کسی نیست، قدم زدن در محوطه دانشگاه با شعار «انتفاضه» و «از رودخانه تا دریا» کاری می‌کند، ترسناک است.

بخوانید | توسعه: اسرائیل در حالی که میانجی‌ها منتظر پاسخ آتش‌بس حماس هستند، کشته شدن گروگان‌هایی را که در غزه نگه داشته شده بودند، اعلام کرد.

مارک اسکات، معاون دانشگاه سیدنی، روز پنجشنبه به رسانه‌های محلی گفت که اردوگاه حامی فلسطین می‌تواند تا حدودی در محوطه دانشگاه باقی بماند، زیرا هیچ خشونتی در ایالات متحده مشاهده نشده است.

علیرغم اینکه چند ماشین پلیس در نزدیکی ورودی دانشگاه پارک شده بود، در هیچ یک از تظاهرات پلیس حضور نداشت.

استرالیا که از دیرباز متحد سرسخت اسرائیل بود، به دلیل رفتارش در غزه، جایی که ماه گذشته یک امدادگر استرالیایی در حمله اسرائیل کشته شد، مورد انتقاد فزاینده ای قرار گرفته است.

تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین گفتند که دولت به اندازه کافی برای دستیابی به صلح انجام نداده است و جمعیت را به شعار دادن علیه نخست وزیر آنتونی آلبانیز و دولتش تحریک کردند.

دیدگاهتان را بنویسید