“مذاکرات دشوار و طولانی”: اسرائیل و حماس یکدیگر را به دلیل عدم توافق غزه مقصر می دانند


اعضای تیپ ششم پیاده ارتش اسرائیل در یک رزمایش هماهنگی در نزدیکی کیدمت تزوی مشاو در بلندی‌های جولان الحاق شده توسط رژیم صهیونیستی، در بحبوحه تنش‌های مرزی ادامه دارند که درگیری با شبه نظامیان حماس در جنوب نوار غزه ادامه دارد.  (جالا موری/ خبرگزاری فرانسه)

اعضای تیپ ششم پیاده ارتش اسرائیل در یک رزمایش هماهنگی در نزدیکی کیدمت تزوی مشاو در بلندی‌های جولان الحاق شده توسط رژیم صهیونیستی، در بحبوحه تنش‌های مرزی ادامه دارند که درگیری با شبه نظامیان حماس در جنوب نوار غزه ادامه دارد. (جالا موری/ خبرگزاری فرانسه)

  • مذاکرات آتش بس غزه از سر گرفته می شود.
  • هم اسرائیل و هم حماس یکدیگر را به دلیل عدم پیشرفت مقصر می دانند.
  • سازمان ملل درباره قحطی در شمال غزه هشدار داده است.

انتظار می‌رود مذاکرات آتش‌بس غزه روز یکشنبه پس از رد هرگونه توافقی که به جنگ در خاک فلسطین پایان نمی‌دهد و بنیامین نتانیاهو، رهبر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را به “مداخلیت شخصی” در این توافق رد کرد، از سر گرفته شود.

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی بریتانیا، مذاکره کنندگانی که به دنبال پایان دادن به جنگ ویرانگر هفت ماهه هستند، توقف 40 روزه درگیری و تبادل گروگان برای اسرای فلسطینی را پیشنهاد کرده اند.

میانجی‌های قطری، مصری و آمریکایی روز شنبه با یک هیئت حماس در قاهره دیدار کردند و یک منبع ارشد حماس نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفت که “دور جدید” مذاکرات روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

هر یک از طرفین طرف دیگر را مسئول به بن بست رسیدن مذاکرات می داند و یکی از مقامات ارشد حماس اواخر روز شنبه تاکید کرد که این گروه “تحت هیچ شرایطی” با آتش بسی که شامل پایان کامل جنگ، از جمله خروج اسرائیل از غزه نمی شود، موافقت خواهد کرد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، تلاش های اسرائیل برای دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان ها “بدون ارتباط آن با پایان دادن به تجاوز در غزه” را محکوم کرد.

بخوانید | “اکنون به حماس بستگی دارد”: در حالی که اسرائیل درباره حمله به رفح هشدار می دهد، بلینکن برای آتش بس فشار می آورد

او نتانیاهو را متهم کرد که «شخصاً مانع از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس به خاطر «منافع شخصی» شده است.

پیش از این، یک مقام ارشد اسرائیلی گفته بود که حماس با امتناع از عقب نشینی از درخواست خود برای پایان دادن به جنگ، “امکان توافق” را سد می کند.

یک مقام خبرگزاری فرانسه در اورشلیم گفت که اسرائیل هیچ تضمینی مبنی بر پایان جنگ را نپذیرفته است.

مردی از کنار دیواری می گذرد که پرتره هایی از یزرا دارد

مردی از کنار دیواری رد می‌شود که تصاویری از گروگان‌های اسرائیلی را نشان می‌دهد که در غزه پس از حملات حماس در 7 اکتبر در جنوب اسرائیل در تل‌آویو نگهداری می‌شوند. (احمد حرابلی/ خبرگزاری فرانسه)

با وجود ماه‌ها دیپلماسی شاتل، میانجی‌ها نتوانستند به آتش‌بس جدیدی مشابه آتش‌بس یک هفته‌ای دست یابند که در آن 105 گروگان در ازای فلسطینی‌هایی که در نوامبر گذشته در اسارت اسرائیل بودند، آزاد شدند.

گفت‌وگوهای قبلی تا حدی به دلیل درخواست حماس برای آتش‌بس پایدار و وعده‌های مکرر نتانیاهو برای سرکوب شبه‌نظامیان باقی‌مانده این گروه در شهر جنوبی رفح که مملو از غیرنظامیان آواره است، متوقف شده است.

اسرائیل هنوز هیأتی به قاهره نفرستاده است.

یک مقام اسرائیلی گفت که تنها در صورتی این کار را انجام خواهد داد که “حرکت مثبت” در چارچوب پیشنهادی وجود داشته باشد.

این مقام افزود: مذاکرات سخت و طولانی برای یک معامله واقعی انتظار می رود.

بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری فرانسه، جنگ پس از حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل در 7 اکتبر آغاز شد که بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری فرانسه، بیش از 1170 نفر را که عمدتا غیرنظامی بودند، کشتند.

به گفته وزارت بهداشت منطقه تحت کنترل حماس، حمله اسرائیل در پاسخ به حماس در غزه دست کم 34654 نفر را که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته است.

سازمان ملل درباره قحطی تمام عیار در شمال غزه هشدار داده است.

سیندی مک کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، در مصاحبه ای که روز جمعه منتشر شد، گفت:

قحطی در شمال است، قحطی کامل است و به سمت جنوب حرکت می کند.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که دسترسی به مواد غذایی در نوار غزه در اراضی تحت محاصره فلسطین که 2.4 میلیون نفر در آن زندگی می کنند، بسیار اندک بهبود یافته است.

سازمان ملل می گوید که بیش از 70 درصد خانه های غزه به طور کامل یا جزئی ویران شده است و بازسازی نیازمند تلاشی است که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اواخر روز جمعه گفت که پذیرش توافق آتش بس با اسرائیل برای حماس که «تنها چیزی است که بین مردم غزه و آتش‌بس وجود دارد» باید «بی فکر» باشد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای گرفتن امتیازات بیشتر از دولت نتانیاهو در مورد هدایت جنگ، تحت فشار داخلی فزاینده ای قرار گرفته است.

این نامه که توسط 88 نفر از اعضای دموکرات بایدن در کنگره امضا شده است، نگرانی شدید خود را در مورد “خودداری عمدی” اسرائیل از کمک به غیرنظامیان فلسطینی ابراز می کند و از بایدن می خواهد در صورت تغییر نکردن اسرائیل، فروش تسلیحات را پایان دهد.

این عکس از شهر Sde در جنوب اسرائیل گرفته شده است

عکسی که از شهر سدروت در جنوب اسرائیل گرفته شده است، آتشی را نشان می دهد که پس از گلوله باران شمال نوار غزه توسط اسرائیل در بحبوحه درگیری های مداوم بین اسرائیل و جنبش فلسطینی حماس فوران می کند. (جک گئز/AFP)

با اصرار ایالات متحده، اسرائیل در روزهای اخیر به افزایش کمک‌های مردمی به غزه کمک کرده است، اما آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند که این امر مانع از افزایش قحطی نمی‌شود.

احتمال حمله به رفح باعث تشدید نگرانی بین المللی شد.

یک مقام ارشد حماس روز شنبه گفت که اسرائیل “مسئولیت کامل اصرار بر ورود به رفح به جای پایان دادن به تجاوز را بر عهده خواهد داشت.”

سازمان جهانی بهداشت می گوید 1.2 میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت نوار غزه در رفح هستند.

کاروانی از کامیون های حامل کمک به غزه

کاروانی از کامیون‌های حامل محموله‌های کمک‌رسانی به غزه از مصر در جاده اصلی بیابانی اسماعیلیه، در حدود 300 کیلومتری شرق مرز مصر با نوار غزه، در مسیر خود به سمت گذرگاه رفح منتظر می‌مانند. (خالد دسوکی/ خبرگزاری فرانسه)

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز جمعه هشدار داد که “یک عملیات نظامی تمام عیار در رفح… می تواند منجر به خونریزی شود.”

جنگ غزه همچنین باعث افزایش خشونت در کرانه باختری اشغالی شده است، جایی که اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که نیروهایش پنج “تروریست” فلسطینی را طی یک محاصره 12 ساعته در نزدیکی طولکرم کشته اند.

شاخه مسلح حماس، گردان‌های عزالدین القسام، از کشته شدن سه شبه‌نظامی از جمله طولکرم علا ادیب، رهبر آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از 7 اکتبر تاکنون حداقل 496 فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی یا شهرک نشینان در این منطقه کشته شده اند.

تظاهرات دانشجویان علیه جنگ در اروپا و آمریکای شمالی آغاز شده است و تظاهرکنندگان از اواسط آوریل در حداقل 40 دانشگاه در ایالات متحده تجمع کرده اند.

سربازان اسرائیلی در امتداد اسرائیل مواضع دارند -

ارتش اسرائیل مواضع خود را در امتداد مرز بین اسرائیل و غزه حفظ کرده است. (جک گئز/AFP)

در روزهای اخیر، پلیس چندین تحصن دانشجویی از جمله یکی در دانشگاه نیویورک را به درخواست مدیران آن به خشونت شکسته است.

در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، صدها پلیس اردوگاه را پاکسازی کردند، موانع را فرو ریختند و بیش از 200 معترض را بازداشت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید