اینفلوئنسرهای هند سال ها پس از ممنوعیت TikTok هنوز در حال مبارزه هستند




ساهیل کومار، طراح رقص، با نمایش رقص های محلی در TikTok به شهرت رسید، اما نمایه او پس از ویدیویی که چهار سال پیش در حمایت از تصمیم هند برای ممنوعیت این پلتفرم منتشر کرد، غیرفعال بود.

پرجمعیت ترین کشور جهان نگاهی اجمالی به چشم انداز شبکه های اجتماعی در ایالات متحده در سال آینده ارائه می دهد، اگر اقدامی برای مسدود کردن دسترسی محلی به یک برنامه ویدیویی کوتاه چینی انجام شود.

چندین کپی‌کننده محلی سعی کرده‌اند خلاء ناشی از خروج TikTok را پر کنند – که توسط موجی از شور ملی‌گرایانه که به دنبال درگیری مرزی بین سربازان چینی و هندی ایجاد شد – اما یوتیوب و اینستاگرام بیشترین سود را از این حرکت برده‌اند.

کومار و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان محتوا در نهایت به این پلتفرم های متعلق به ایالات متحده هجوم آوردند، اما تعداد کمی از آنها توانستند دنبال کنندگان قبلی خود را تکرار کنند.

کومار 30 ساله از استودیوی خود در روهتاک، در فاصله کوتاهی از دهلی نو پایتخت، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تکرار موفقیت در جاهای دیگر دشوار است، زیرا من در هیچ پلتفرم دیگری همان تعامل را نداشتم.

او افزود: «سال‌ها طول می‌کشد تا مخاطبان در اینستاگرام و به‌ویژه یوتیوب افزایش یابد.

بخوانید | چرا دولت ها تیک تاک را سرکوب می کنند؟

کومار با آموزش یک مهندس بود، اما زمانی که مخاطبانی برای برنامه های رقص خود در TikTok پیدا کرد، شغل یقه سفید خود را رها کرد و در نهایت بیش از 1.5 میلیون مشترک جمع کرد.

سلبریتی تازه کشف شده او به او فرصت هایی با پول داده است تا برای اینفلوئنسرهای دیگر روی پلتفرم و موزیک ویدیوهایی که مشاهیر هندی در آن حضور دارند، شماره های رقص را اجرا کند.

اما حرفه او در ژوئن 2020 پس از یک تصادف مرگبار در نزدیکی خانه اش در مرز هیمالیا که هند را از چین جدا می کند، از مسیر خارج شد.

“اول هند”

بیست سرباز هندی و چهار سرباز چینی در این درگیری کشته شدند که مرگبارترین رویارویی بین دو همسایه مجهز به سلاح هسته ای در نیم قرن گذشته بود و این اپلیکیشن دو هفته بعد از فروشگاه های آنلاین اپل و گوگل ناپدید شد.

دستور رسمی دولت که دستور حذف را صادر کرده است، اشاره ای به این حادثه یا حتی چین نکرده است، بلکه فقط می گوید که TikTok در فعالیت هایی شرکت داشته است که “برای حاکمیت و یکپارچگی هند مضر است.”

کومار در جدیدترین ویدیوی خود در این پلتفرم گفت که با این ممنوعیت موافق است و از بینندگان خواست که او را در اینستاگرام و یوتیوب دنبال کنند.

او در سخنانی کوتاه مقابل دوربین گفت: «آنها حتما قبل از اتخاذ چنین تصمیمی خوب فکر کرده اند. “هند اول است.”

چهار سال بعد، کمتر از 94000 نفر او را در اینستاگرام دنبال می کنند – کسری از مخاطبان سابقش – و او از این که شانس پول درآوردنش خشک شده است ابراز تاسف می کند.

او گفت: «کار برای ما متوقف شده است.

TikTok سال‌ها پس از دیگر پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی برجسته وارد هند شد، اما به سرعت به یک پدیده ملی تبدیل شد.

یک سال قبل از خروج اجباری این پلتفرم از بازار، بیش از 200 میلیون کاربر در هند داشت – یک نفر از هر هفت نفر در کشور.

“همه در اشتباه بودند”

ویراج شث، یکی از بنیانگذاران آژانس بازاریابی اینفلوئنسر، Monk Entertainment، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هر اینفلوئنسر، هر فردی که تلاش می‌کند یک فالوور آنلاین ایجاد کند، خواه ناخواه مجبور است از یک پلتفرم استفاده کند.

به محض اینکه خبر ممنوعیت TikTok را دریافت کردیم، همه شوکه شدند.

چندین استارت‌آپ محلی فناوری سعی کرده‌اند با راه‌اندازی برنامه‌های ویدیویی کوتاه خود، از نابودی TikTok سود ببرند.

اما این پلتفرم های آمریکایی بودند که برای پیروزی در بازار جدید بهترین بودند.

در اولین سال پس از ممنوعیت، اینستاگرام هر روز حدود شش میلیون ویدیوی کوتاه از هند را به Reels ارسال می‌کرد که رابط کاربری خودش سعی می‌کرد با مدل محتوای TikTok مطابقت داشته باشد.

بر اساس گزارش های رسانه های محلی، این در مقایسه با 2.5 میلیون ویدئویی است که هر روز در پلت فرم اشتراک گذاری ویدیوی هندی موج منتشر می شود.

Statista تخمین می‌زند که بیش از 362 میلیون نفر در هند از اینستاگرام و 462 میلیون نفر دیگر از YouTube استفاده می‌کنند که Shorts، رقیب TikTok را در همان سالی که در هند ممنوع شد، راه‌اندازی کرد.

بر اساس تخمین های Redseer Strategy Consultants که در نوامبر گذشته منتشر شد، این در مقایسه با مجموع مخاطبان 250 میلیون نفری در برنامه های مختلف ویدیویی داخلی است.

Amiya Swarup از شرکت خدمات حرفه ای EY India به خبرگزاری فرانسه گفت: «زمانی که TikTok ممنوع شد، همه ما انتظار داشتیم که احتمالاً برنامه دیگری وجود داشته باشد که بیاید و کنترل شود.

“اما می دانید، Instas و YouTube Shorts هنوز هم بر همه چیز حاکم هستند.”

در حالی که برای شرکت های مادر آنها متا و گوگل مفید بوده است، Sheth از Monk Entertainment گفت که برخی از اینفلوئنسرها انجام این انتقال را دشوار یافته اند.

رابط و الگوریتم پیمایش بی پایان TikTok به دلیل تطبیق مخاطبان با محتوایی که می خواهند ببینند و ایجاد محتوای تخصصی معروف هستند، اما Sheth گفت رقبا برای موفقیت به فرمول متفاوتی نیاز دارند.

او گفت: «شما احتمالاً نیازی به نشان دادن شخصیت خود در TikTok نداشتید. در پلتفرمی مانند اینستاگرام، این چیزی نیست که بتوان به خوبی آن را تکرار کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید