57 کشته و 70000 آواره در سیل “وحشتناک” برزیل


پرسنل نظامی در خیابانی سیل زده در محله سائو جرالدو پورتو آلگره، ایالت ریو گراند دو سول، برزیل کار می کنند.  (آنسلمو کونا/ خبرگزاری فرانسه)

پرسنل نظامی در خیابانی سیل زده در محله سائو جرالدو پورتو آلگره، ایالت ریو گراند دو سول، برزیل کار می کنند. (آنسلمو کونا/ خبرگزاری فرانسه)

  • بر اثر سیل و رانش زمین در برزیل 57 نفر جان باختند.
  • محله‌های ایالت ریو گراند دو سول را آب گرفت.
  • رودخانه گوایبا در بالاترین حد خود قرار دارد.

آژانس حفاظت مدنی این کشور روز شنبه اعلام کرد که سیل و رانش زمین دست کم 57 نفر را در جنوب برزیل کشته و نزدیک به 70 هزار نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرده است.

دفاع مدنی گزارش داد که در نتیجه سیل فاجعه بار حداقل 74 نفر مجروح و 67 نفر دیگر مفقود شده اند.

این تعداد شامل دو نفر نمی شود که در انفجاری در یک پمپ بنزین سیل زده در پورتو آلگره که توسط یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه شاهد بود، جایی که امدادگران در تلاش برای سوخت گیری بودند، جان باختند.

افزایش سریع سطح آب در ایالت ریو گراند دو سول، آب‌ریزها را تحت فشار قرار داده و به ویژه شهر مهم اقتصادی پورتو آلگره، شهری با 1.4 میلیون نفر را تهدید کرده است.

رودخانه گوایبا، که از میان شهر می گذرد، در بالاترین سطح خود یعنی 5.04 متر قرار دارد که بسیار بالاتر از رکورد قبلی 4.76 متری سیل ویرانگر 1941 است.

بخوانید | باران و رانش زمین در “بدترین فاجعه” جنوب برزیل جان 29 نفر را گرفت.

مقامات تخلیه مناطق باتلاقی را آغاز کردند، زیرا امدادگران از وسایل نقلیه چهار چرخ متحرک – و حتی جت اسکی – برای مانور دادن در آب تا عمق کمر در جستجوی افراد گرفتار استفاده کردند.

علاوه بر 69200 ساکنی که مجبور به ترک خانه های خود شدند، دفاع مدنی همچنین گفت که بیش از یک میلیون نفر در جریان سیل به آب آشامیدنی دسترسی نداشتند و خسارات وارده را غیرقابل محاسبه توصیف کرد.

تیم های نجات پایگاهی را در سواحل گوا ایجاد کردند

تیم های نجات پایگاهی را در سواحل رودخانه گوایبا برای پذیرایی از افراد نجات یافته در پورتو آلگره، ریودا گراند دو برزیل، ایجاد کرده اند. (آنسلمو کونا/ خبرگزاری فرانسه)

ادواردو لیته، فرماندار ریوگرانده دو سول، گفت که ایالت او – که معمولاً یکی از مرفه ترین شهرهای برزیل است – برای بهبودی از این فاجعه به یک “طرح مارشال” سرمایه گذاری سنگین نیاز دارد.

صف های طولانی در بسیاری از نقاط به دلیل تلاش مردم برای سوار شدن به اتوبوس ها تشکیل شد، حتی اگر اتوبوس های رفت و آمد به مرکز شهر لغو شد.

فرودگاه بین المللی پورتو آلگره روز جمعه تمامی پروازهای خود را برای مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآورد.

رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ویدئویی از هلیکوپتر منتشر کرد که یک سرباز را به داخل خانه ای انداخت که در آن از آجر برای سوراخ کردن سقف و نجات کودکی که در پتو پیچیده شده بود استفاده کرد.

Joao Guillerme، یک فروشنده 23 ساله، راهی امن برای ورود به پایتخت ایالت پیدا کرده است – اما بدون تلفن همراه.

او گفت: “من با کسی تماس ندارم، بسیار شوکه شده ام.”

سرعت بالا آمدن آب، گرتا بیتانکورت 32 ساله، بازیکن حرفه ای پوکر را گیج کرد.

بیتنکور گفت:

این وحشتناک است زیرا ما دیدیم که آب به طرز مضحکی در حال بالا آمدن بود، با سرعت بسیار بالایی بالا می آمد.

زمانی که آب از سدی در امتداد یک رودخانه محلی دیگر به نام گراواتای سرریز کرد، شهردار سباستیائو مالا هشداری جدی در پلتفرم رسانه اجتماعی X صادر کرد و گفت: “جوامع باید ترک کنند!”

وی از مردم خواست پس از تعطیلی چهار تصفیه خانه از شش تصفیه خانه شهر، آب را جیره بندی کنند.

فرماندار لیته در یک پخش زنده در اینستاگرام گفت که وضعیت “کاملا بی سابقه” است، که بدترین وضعیت در تاریخ این ایالت است که سویا، برنج، گندم و ذرت تولید می کند.

مناطق مسکونی تا جایی که چشم کار می کرد زیر آب بودند، جاده ها ویران شده بودند و پل ها توسط جریان های قوی از بین رفته بودند.

امدادگران با یک کار عظیم روبرو شدند، کل شهرها غیرقابل دسترس بودند.

یک نمای هوایی منطقه سیل زده Capella de Sant را نشان می دهد

یک نمای هوایی منطقه سیل زده Capella de Santana، ایالت ریو گراند دو سول، برزیل را نشان می دهد. (کارلوس فابال/ خبرگزاری فرانسه)

به گفته مقامات محلی، طوفان از روز دوشنبه حداقل 300 شهرداری در ریو گراند دو سول را تحت تاثیر قرار داده است.

حدود یک سوم افراد آواره به پناهگاه هایی که در مراکز ورزشی، مدارس و سایر موسسات ایجاد شده بود، برده شدند.

این باران ها همچنین بر ایالت جنوبی سانتا کاتارینا تأثیر گذاشت، جایی که یک نفر در روز جمعه بر اثر سیل ناگهانی در شهرداری یپیر جان خود را از دست داد.

لولا که روز پنجشنبه از این منطقه بازدید کرد، تغییرات آب و هوایی را عامل این فاجعه دانست.

فرانسیسکو الیزئو آکینو، اقلیم شناس، روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که طوفان های ویرانگر نتیجه “کوکتل فاجعه بار” گرمایش جهانی و پدیده آب و هوای ال نینو بوده است.

بزرگترین کشور آمریکای جنوبی اخیراً یک سری رویدادهای شدید آب و هوایی را تجربه کرده است، از جمله طوفان در ماه سپتامبر که حداقل 31 قربانی گرفت.

آکینو گفت که جغرافیای این منطقه به این معنی است که اغلب اثرات برخورد توده‌های هوای استوایی و قطبی را تجربه می‌کند، اما این رویدادها “تغییرات آب و هوا” تشدید شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید