تماشا | باران و رانش زمین در “بدترین فاجعه” جنوب برزیل جان 29 نفر را گرفت.


  • باران های سیل آسا در جنوب برزیل باعث سیل و رانش زمین شده که دست کم 29 کشته برجای گذاشته و انتظار می رود تلفات افزایش یابد.
  • این فاجعه منجر به اعلام وضعیت اضطراری در ریو گراند دو سول شد که تقریباً 150 شهرداری را تحت تأثیر قرار داد.
  • رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا این فاجعه را با تغییرات آب و هوایی مرتبط دانست.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل روز پنجشنبه از جنوب این کشور بازدید کرد، جایی که سیل و رانش زمین ناشی از باران های سیل آسا باعث کشته شدن 29 نفر شده و انتظار می رود تلفات افزایش یابد.

مقامات ریو گراند دو سول وضعیت اضطراری اعلام کرده اند زیرا امدادگران به جستجوی ده ها مفقود شده در میان آوار خانه ها، پل ها و جاده ها ادامه می دهند.

خسارات ناشی از طوفان تقریباً 150 شهرداری در این ایالت را تحت تأثیر قرار داد که 36 نفر مجروح و بیش از 10000 نفر آواره شدند.

فرماندار ادواردو لیته گفت که ریو گراند دو سول با “بدترین فاجعه تاریخ (خود)” روبرو شده است.

فرماندار در مورد تعداد کشته شدگان گفت: “با عمیق ترین درد در قلبم، می دانم که بیشتر خواهد بود.”

دولت گفت که لولا که این جریان را به دلیل تغییرات آب و هوایی مقصر می داند، صبح به همراه هیئتی از وزیران وارد شهر سانتا ماریا شد و یک نشست کاری با لیته و دیگر مقامات برای هماهنگی تلاش های نجات برگزار کرد.

رئیس جمهور وعده داد که «هیچ کمبود منابع انسانی و مادی» برای «به حداقل رساندن رنج ناشی از این رویداد خارق العاده برای دولت» وجود نخواهد داشت.

او افزود که دولت فدرال “صد درصد در اختیار” مقامات ایالتی خواهد بود.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، مقامات مرکزی تاکنون 12 هواپیما، 45 وسیله نقلیه، 12 قایق و 626 سرباز را برای کمک به پاکسازی جاده ها، توزیع غذا، آب، تشک و ایجاد سرپناه مستقر کرده اند.

یک نمای هوایی منطقه سیل زده Capella de Sant را نشان می دهد

یک عکس هوایی منطقه سیل زده کاپلا د سانتانا، ایالت ریو گراند دو سول، برزیل را در 2 مه 2024 نشان می دهد. (کارلوس فابال/ خبرگزاری فرانسه)

با ادامه بارش ها، پیش بینی ها هشدار دادند که رودخانه اصلی ایالت گوایبا که قبلاً در برخی مناطق از کناره های خود خارج شده بود، تا پنجشنبه به سطح اضطراری سه متر و روز بعد به چهار متر خواهد رسید.

“کلا ویران”

تمام جوامع در ایالت ریو گراند دو سول به طور کامل قطع شدند، زیرا باران شدید پل ها را تخریب کرد و جاده ها را مسدود کرد و شهرها و شهرها را حتی بدون خدمات تلفن یا اینترنت باقی گذاشت.

امدادگران و سربازان برای رهایی خانواده هایی که در خانه هایشان گرفتار شده اند، تلاش می کنند. بسیاری برای فرار از بالا آمدن آب روی پشت بام ها گیر کرده بودند.

رائول متزل، اپراتور ماشین آلات 52 ساله از شهرداری کاپلو د سانتانا، گفت: “من هرگز چنین چیزی را ندیده بودم… همه چیز زیر آب.”

ریزش یک سد در شهر کاتیپورا باعث افزایش سطح آب رودخانه تکواری شد.

«من به اینجا آمدم تا به مردم کمک کنم تا آنها را از سیل نجات دهم، زیرا بسیار خطرناک است. ژیلبرتو لوئیس ماهیگیر که در تلاش های نجات در سائو سباستیا دو کای، در حدود 70 کیلومتری پورتو آلگره، کمک می کرد، گفت: جریان بسیار قوی است. ، پایتخت ایالت.

مقامات از مردم خواستند به دلیل خطر رانش زمین از مناطقی در امتداد بزرگراه های ایالتی خودداری کنند و کسانی که در نزدیکی رودخانه ها یا در دامنه تپه زندگی می کنند، تخلیه شوند.

صدها هزار نفر بدون برق و آب آشامیدنی ماندند و کلاس ها در سراسر ایالت به حالت تعلیق درآمد.

روز چهارشنبه، گابریل سوزا، معاون فرماندار ایالت، گفت که خسارت وارده حدود 20 میلیون دلار برآورد شده است.

ساندرا بکز، شهردار سینیمبو، وضعیت شهر خود را به عنوان یک “کابوس” توصیف کرد.

او در ویدئویی که در اینستاگرام منتشر کرد، گفت: “سینیمبو مانند یک منطقه جنگی است، به طور کامل ویران شده است… همه مغازه ها، مشاغل، سوپرمارکت ها، همه چیز ویران شده است.”

در جاهای دیگر در سانتا کروز دو سول، امدادگران از قایق ها استفاده کردند تا ساکنان را که بسیاری از آنها کودکان بودند به محل امن منتقل کنند.

رودخانه های این منطقه قبلاً به دلیل طوفان های قبلی متورم شده اند.

در سپتامبر گذشته، حداقل 31 نفر در نتیجه طوفانی که در این ایالت رخ داد جان خود را از دست دادند.

بزرگترین کشور آمریکای جنوبی اخیراً تحت تأثیر یک سری رویدادهای شدید آب و هوایی قرار گرفته است که به گفته کارشناسان به دلیل تغییرات آب و هوایی بدتر می شود.

سیل در بحبوحه یک جبهه سرد که به دنبال موجی از گرمای شدید جنوب و جنوب شرق را فراگرفته بود.

دیدگاهتان را بنویسید