ایالات متحده مخفیانه سلاح های دوربرد ATACMS را به اوکراین فرستاد


توپچی‌های اوکراینی راکت‌ها را بر روی سامانه موشک‌انداز چندگانه 122 میلی‌متری خودکششی BM-21 قرار می‌دهند. "تگرگ" نزدیک باخموت، منطقه دونتسک.  (آناتولی استپانوف/ خبرگزاری فرانسه)

توپچی های اوکراینی راکت ها را روی یک موشک انداز چندگانه 122 میلی متری خودکششی BM-21 “Grad” در نزدیکی باخموت، منطقه دونتسک بارگذاری می کنند. (آناتول استپانوف / خبرگزاری فرانسه)

  • در ماه مارس، ایالات متحده بی سر و صدا موشک های بالستیک دوربرد را به عنوان بخشی از بسته حمایت نظامی به اوکراین ارسال کرد.
  • سامانه‌های موشکی تاکتیکی دوربرد ارتش (ATACMS) می‌توانند اهدافی را تا فاصله 300 کیلومتری درگیر کنند که تقریباً دوبرابر برد ATACMS میان بردی است که در سال گذشته مستقر شده بود.
  • ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این تحویل “برای حمایت از امنیت عملیاتی اوکراین بنا به درخواست آنها” اعلام نشده است.

به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده بی سر و صدا موشک های بالستیک دوربرد را به عنوان بخشی از بسته حمایت نظامی در ماه مارس به اوکراین ارسال کرد و به گفته مقامات آمریکایی، اوکراین دو بار از این سلاح ها استفاده کرده است.

سامانه‌های موشکی تاکتیکی برد بلندتر ارتش (ATACMS) می‌توانند با اهدافی تا فاصله 300 کیلومتری درگیر شوند که تقریباً دوبرابر برد ATACMS میان بردی است که ایالات متحده در اواخر سال گذشته شروع به کار کرد.

برای مدت طولانی، واشنگتن نمی‌خواست تسلیحات دوربردتر را به اوکراین ارائه کند، زیرا این نگرانی وجود داشت که این سلاح‌ها می‌توانند برای اهدافی در عمق خاک روسیه مورد استفاده قرار گیرند و منجر به تشدید درگیری شود.

مقامات گفتند اما بایدن تحویل این موشک ها را در ماه فوریه تایید کرد و تعداد قابل توجهی در بسته کمکی 300 میلیون دلاری که ماه آینده اعلام شد گنجانده شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما قبلاً تعدادی را فرستاده‌ایم، می‌خواهیم بیشتر بفرستیم.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این تحویل “برای حمایت از امنیت عملیاتی اوکراین بنا به درخواست آنها” اعلام نشده است. هیچ یک از مقامات تعداد ATACMS ارسال شده را تایید نکردند.

بخوانید | بایدن لایحه هایی را برای کمک به اوکراین و ممنوعیت TikTok پس از مقابله با جمهوریخواهان امضا می کند

به دلیل تاخیرهای طولانی در بسته کمک نظامی 61 میلیارد دلاری که سرانجام این هفته توسط ایالات متحده تصویب شد، اوکراین مجبور شد تسلیحات خود را جیره بندی کند. انتظار می رود که ATACMS در اولین قسمت از این بسته کمکی یک میلیارد دلاری گنجانده شود.

این سلاح که در ماه جاری ارسال شد، در 17 آوریل برای حمله به فرودگاه ژانکوی در کریمه مورد استفاده قرار گرفت که روسیه آن را در سال 2014 از اوکراین گرفت. همچنین این هفته علیه نیروهای روسی در جنوب شرقی اوکراین در نزدیکی شهر اشغالی بردیانسک استفاده شد.

زمان مناسب است

دریاسالار کریستوفر گریدی، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش، گفت که کاخ سفید و برنامه ریزان نظامی به دقت خطرات تامین تسلیحات دوربرد اوکراین را در نظر گرفته اند و به این نتیجه رسیده اند که زمان مناسبی است.

این سلاح با شرط استفاده فقط در قلمرو مستقل اوکراین ارسال شد.

“من فکر می کنم زمان آن فرا رسیده است، و رئیس [President Biden] گریدی گفت که زمان آن رسیده است که آنها را بر اساس جایی که مبارزه در حال انجام است فراهم کنیم.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک دوربرد کره شمالی علیه اوکراین در ماه‌های دسامبر و ژانویه منجر به تغییر دیدگاه شد.

ادامه حملات روسیه به زیرساخت های حیاتی اوکراین نیز باعث نگرانی شد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت: «ما در مورد این موارد به روسیه هشدار دادیم. آنها هدف گیری را از سر گرفتند.»

همچنین بخوانید | سرگئی شایگا، معاون وزیر دفاع روسیه به دلیل فساد “در مقیاس بزرگ” بازداشت شد.

تأخیر طولانی در تأمین مالی و تسلیحات ایالات متحده به روسیه فضایی برای گسترش برتری خود در قدرت آتش و پرسنل برای افزایش حملات در سراسر خط مقدم در شرق اوکراین، جایی که مدعی است کنترل تعدادی از شهرها را در این ماه به دست گرفته است، داده است. این کشور به طور فزاینده ای از بمب های کروز هدایت شونده ماهواره ای که از هواپیماها در فاصله ایمن پرتاب می شوند، برای حمله به نیروهای اوکراینی استفاده می کند.

مقامات اوکراینی به طور علنی دریافت یا استفاده از ATACMS دوربرد را تایید نکرده اند.

اما پس از تشکر از کنگره برای تصویب لایحه کمک جدید، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بر اهمیت چنین سلاح هایی برای عملیات نظامی تاکید کرد.

او در شبکه اجتماعی X نوشت: «قابلیت‌های دوربرد، توپخانه و پدافند هوایی اوکراین ابزار بسیار مهمی برای بازگرداندن سریع صلح عادلانه هستند.



دیدگاهتان را بنویسید